Sukkertrang og hvordan du styrer den.

Sukkertrang og hvordan du styrer den.

februar 5, 2020 0 Af admin

Dette indlæg handler om sukkertrang og hvordan du styrer den. Som kostvejleder hører jeg ofte følgende; Du har lige spist en god frokost eller en god portion aftensmad, men er stadig sulten, lækkersulten?

Måltidet har egentlig været rigtig fornuftigt i forhold til fordeling af næringsstoffer. Alligevel går der ikke mere en max ½ time efter du har spist så er du sulten igen! Og du er ikke sulten efter “rigtig” mad, men noget lækkert… gerne noget sødt???

Hvorfor får du den sukkertrang, når du nu lige har spist noget mad?

Jeg skal i det følgende forklare dig hvorfor du har trangen, og samtidig hvad du kan gøre for at mindske den.

Vores blodsukker er en af årsagerne til vi “craver” søde sager. Vores blodsukker er ofte meget ustabilt i løbet af en hel dag. Det kører op og ned som en yo-yo i løbet af en dag. Travlhed på arbejdet, eller mange opgaver i hjemmet, er ofte en medvirkende årsag til vi har det med at glemme vores hovedmåltider og/eller mellemmåltiderne. Og mellemmåltiderne er vi mange som har brug for, for at sikre vi har et stabilt blodsukker hele dagen.

Når vi springer måltider over, får vores krop ikke de kcal den har brug for. Kroppen er sulten og har et indbygget alarmsystem som skriger på mad når dit blodsukker er lavt. Desværre skriger den ikke på gulerødder og rugbrød 😀 men noget der giver virkning her og nu, hvilket som oftest er: Sukker.

De manglende kcal er ofte medvirkende til kroppen er sulten og skriger efter mad. Min erfaring er også at får vi ikke protein og fedt nok, så bliver kroppen mere sulten i løbet af dagen og skriger på lækkerier.

Hvordan kan du så mindske din sukkertrang?

Du kan undertrykke din sukkertrang til den går over. Tiden kan hjælpe dig, hvis du laver noget aktivt når trangen kommer, kan den forsvinde ved at dit fokus kommer på noget andet.

En anden mulighed er at sørge for at have nogle sunde alternativer til det usunde sukker, som f.eks. nødder, lækker god mørk chokolade, en skøn smoothie fyldt med frugt og skyr/græsk yoghurt, lav din egen is af skyr og frossen frugt osv. Det er bedre en at spise en flødeskumskage eller slik.

Du kan også vælge at kigge på dit energi-indtag over hele dagen, hvilket er det jeg vil anbefale.

  • Får du nok mad i løbet af dagen? Oftest er det dér årsagen til din sukkertrang skal findes 😉
  • Prøv at notere hvad du spiser i løbet af en dag, og se hvor mange kcal du egentlig indtager. Mange bliver overrasket over, de spiser for lidt.
  • Få indarbejdet nogle mellemåltider som er overskuelige at få spist; 10 mandler/nødder, 1 gulerod, 1 frugt. Det er mad der ikke kræver den store forberedelse og nemt at have med på farten.
  • Derudover er food-prepping en super idé til at få styr på dagens kcal indtag.

Flere af mine kunder fortæller mig, de kan mærke at deres sukkertrang næsten er væk. At slik og kager ikke “kalder” på dem om aftenen mere.

Betyder det så at man ikke kan få lyst til søde sager? Nej overhovedet ikke. Men det betyder at man på sigt bliver mere bevidst om hvad man har lyst til og hvornår man vælger at spise det. Og er man mæt fordi kroppen har fået det den har brug for, begrænses vores sukkerindtag og trang også.

Vil du vide mere?

Vil du videre mere om sukkertrang og hvordan du styrer den, står jeg klar til at hjælpe dig, enten individuelt eller på et af mine kost/vægttabshold.

Skriv til mig hvis du gerne vil vide mere om hvad jeg kan som kostvejleder, tryk hér

Du finder opskrifter på lækre og sunde snacks ved at klikke hér

Vil du vide mere om kostvejledning, kan du læse mere hér