Vaner gode eller dårlige

Vaner gode eller dårlige

juni 30, 2020 0 Af admin

Vaner kan være gode, mindre gode eller ligefrem dårlige, og vi har mange af dem. Nogle vil måske påstå at vi har flere dårlige vaner end gode 🙂

Men hvad er vaner egentlig for noget, og hvorfor har vi dem. Er det overhovedet muligt at slippe af med en vane og kan man få nye vaner. Det vil jeg komme ind på i dette indlæg.

Først skal vi finde ud af hvorfor har vi vaner? Vaner sætter vores liv i system. Når vi vågner, står vi op og mange starter på det lille hus. Inden vi går ud af døren sørger vi altid for at have børstet hår og tænder. Mange spiser også morgenmad inden de går på job eller skole. Det er vaner. Ting vi ikke behøver at tænke så meget over, vi gør det bare. Det er som om vores krop er på autopilot, og gør det helt at sig selv, næsten.

Torben Wiese, grundlægger af Habitmanager skriver i Samvirke:

”Vores hjerne blev designet for 100.000 år siden, og dengang var det direkte overlevelsesfremmende at gøre, hvad man plejede,” forklarer Torben Wiese. ”Hjernen belønner os derfor for at gentage det samme.

Det kræver mange ressourcer at lave nye vaner, derfor trives vores hjerne og krop bedst med vaner. Jeg havde en kørerlærer der sagde: “Hvis vi skulle tænke over hvordan vi går, skridt for skridt Hvordan signaler i hjernen får hver fod til at løfte sig og bevæge sig fremad, så ville vores hjerne slet ikke kunne finde ud af det, og vi vil ikke kunne løfte vores ben”

Så vaner er altså gode at have. Så kan vi diskutere hvilke vaner der er gode og mindre gode 😉

Kan man ændre en vane og få nye?

Det korte svar er JA!

Det kan godt lade sig gøre at ændre en vane, eller slippe af med en vane/uvane. Men det kræver øvelse og tid. Eksperter mener at det tager 30-60 dage at ændre en vane, eller få en ny vane. Så der er altså håb for os der gerne vil have ændret nogle af vores vaner;)

Nogle er hurtigere til at ændre vaner, mens andre er længere tid om det, end de 60 dage.

Mange af mine kunder arbejder med at ændre vaner i forhold til den mad de spiser. Og flere af dem ønsker at få nye vaner, der kan hjælpe dem med deres vægttab, og en sundere livsstil.

Det jeg vejleder dem til, er at de skal være tålmodige, og hvis de “falder” tilbage til de vaner de gerne vil ændre, så skal de ikke give op. Som jeg skrev i et tidligere indlæg, så er det vigtigt at give sig selv tid, og acceptere at vi ikke lykkes 100 % fra starten af. Men fokuser på dét vi lykkes med, og øver os på at gøre mere af det. Så vi med tiden bliver bedre og bedre 🙂

En ting der kan hjælpe når vi arbejder med vaner, er at fokuser på hvor vi gerne vil nå hen til, vores mål med at ændre vaner. Hvis vi fokuserer på hvordan det føles, ser ud når vi har ændret vaner, så kan det være lettere at indlære nye vaner.

Så vaner gode eller dårlige kan vi arbejde med. Som poeten John Dryden sagde i det 17 århundrede: “We first make our habits, then our habits makes us”

Har du efter du har læst dette indlæg fået lyst til at få nye vaner?

Vil du gerne have en sundere livsstil?

Vil du gerne tabe dig?

Så skriv til mig hér, og få mere at vide om hvad jeg tilbyder, du kan også læse mere hér